La du merke til bakgrunnen på bildet mitt i forrige innlegg? I en blogg leste jeg om en som hadde kjøpt noen magnetstriper hun brukte når hun strikket etter mønster (jeg har fuglehjerne, og husker desverre ikke bloggerens navn). Det ga meg iallefall ideen om å lage min egen «fort gjort»-versjon.

Jeg hadde nemlig en rull med magnetisk tape liggende. Den har lim på ene siden som en vanlig tape, men er altså magnetisk (genialt til å lage kjøleskapsmagneter med, og kjøpt på Claes Ohlsson). Jeg  klippet så opp en stripe papir som jeg klistret på tapen. Her har jeg festet mønsteret med magnetstripen på det første jeg fant – nemlig et metallokk. Det fungerer utrolig bra! Tidligere har jeg brukt post-itlapper , men de dekker som regel bare litt av mønsteret og sitter i tillegg dårlig.

Om du skal gjøre dette selv, er det sikkert best å bruke kartong eller et annet mer holdbart materiale i tillegg til eller istedenfor papir (tynn trelist, en linjal med tynt  papir bak, etc.?). Det er også viktig at materialet er ensfarget eller bare svakt mønstret…det er jo tross alt strikkemønsteret du skal se.. I motsetning til meg, bør du kanskje påse at den har rette linjer, så bruk en vinkellinjal!