Vi er jammen inne i en hektisk tid, og det er ikke til å stikke under en stol at det har blitt endel pliktstrikking i den siste tiden. Andre strikkeprosjekter ble skjøvet ut i kulden til fordel for gave – og julemarkedarbeid. Når jeg sitter her å ser over halvstrikkede sokker, vesker og sjal (med mønster jeg må lære på nytt), blir jeg bare motløs… Kanskje er det tid for et skikkelig kosestrikkeprosjekt? Jeg har funnet noen små og store kandidater;

1. En dame kan aldri ha nok sjal, og dette yndige eksemplaret får man jo lyst å eie. Oppskriften til Citrus finner du i Knittys winter issue, eller gå direkte inn ved å trykke her.

2. Strikkestjerne designet av Norah Gaughan for Berroco. Mønsteret er på engelsk, men kan lastes ned gratis. Link finner du her.

3. Den røde jakken fra Drops Design liker jeg veldig godt. Den er klassisk, samtidig som den har en interessant mønsterkonstruksjon. Den er tydelig inspirert av Norah Gaughans Kingscot som jeg strikket i vår. Den blå jakken er min versjon av Kingscot. Ser du likheten?

4.  Hva med denne nøtteknekkeren av et strikkeprosjekt? Denne entrelackuben er designet av en herremann kalt Jay F. Petersen. Diagrammet kan lastes ned gratis på Ravelry, og bør kunne leses uten spesielt gode engelskkunnskaper.

 

5. Denne fantastiske kåpen står høyt på ønskelisten, men den krever både tid, konsentrasjon og penger.. Mønster kan lastes ned fra Vogue knitting