Etterhvert har det blitt mange timer på jakt etter den perfekte strikkeoppskriften inne på verdensveven. Da jeg oppdaget linken mellom pc, www, og strikking var det utrolig gøy!! Jeg lærte meg strikketerminologi på engelsk og amerikansk, og jaktet oppskrifter som en besatt. I perioder har det vært mer leting enn strikking, og nå har det blitt for mye av det gode. Er rett og slett litt lei…

dsc00712

Jeg hadde behov for noe varmt på bena, og begynte i går å lete etter en oppskrift på tøfler som passet strikkefastheten til et Highlandernøste.  Jeg hater nemlig enslige nøster, og nå har jeg en full kurv av dem…(midt i kurven ligger et Highlandernøste og håner meg) Etter en halvtime på dataen fikk jeg nok! Strikk tøflene selv for svarte, sa jeg til meg selv. Kanskje det var en intern skjennepreken som skulle til, for i løpet av et par timer hadde jeg designet og strikket et par helt ordinære, men varme tøfler. Du kan godt få oppskriften om du vil. Kanskje har du et par anklagende Highlandernøster i kurven du også?

HELT ORDINÆRE TØFLER

Garn: Drops Highlander

Strikkefasthet: 10x16m på p 8

 

Du trenger: 1 nøste garn

                 2 rette pinner eller en rundpinne i str 5

——————————————————————————————————–

 

Legg opp 6+4+6m (16m) på p nr 5.

Strikk 1 omgang rett, og plasser markører mellom hver 6, 4, 6 m)

 

Strikk følgende rad fire ganger:

Strikk r fram til markør, øk 1m ved å strikke foran og bak i masken, strikk r til neste markør, øk foran og bak i neste m, strikk rett ut pinnen.

 

Strikk rillestrikk til arbeidet måler ca 15 cm,

 

Tåfelling:

Rad 1:         Strikk 5r, 2m sammen, 1r, 2m sammen, 4r, 2m sammen, 1r, 2m sammen, 5 r ut pinnen

Rad 2: 1 p rett

Rad 3 : Strikk 4r, 2m sammen, 1r, 2m sammen, 2r, 2m sammen, 1r, 2m sammen, r ut pinnen

Rad 4: 1 p rett

Rad 5: Strikk 3r, 2m sammen, 1r, 2m sammen, 2m sammen, 1r, 2m sammen, r ut  – 12m på pinnen

Rad 6: 1 p rett

Rad 7: strikk 2 og 2 m sammen ut raden – er lik 6m

Rad 8: 1p rett

Tre tråden gjennom de siste maskene og snurp sammen. La det være igjen et stykke tråd som du syr igjen med etterpå.

 

Montering:

Sy sammen tøffelen bak med starttråden montert på en stoppenål.

Foran, begynner du å sy ytterst i tuppen og syr igjen et passende stykke med endetråden.

Jo lenger søm, jo bedre sitter tøffelen på foten. Jeg anbefaler ca 9 -11 cm i de vanligste damestørrelsene.

 

Om du ønsker å variere størrelsen på tøflene, strikker du bare færre eller flere riller etter at du har økt og før du feller. Husk at garn strekker seg, og bør strekkes litt for å sitte godt på foten. Lengden bør derfor være kortere enn på en vanlig sokk.