pict0083.jpg

Jeg har en ripsbusk i hagen som hver sommer gir meg stor glede… Den produserer  akkurat nok bær til å holde oss med ripsgele hele året, samt et par krukker ekstra som jeg gjerne gir i venninnegaver. Vi bruker ripsgele til «alt med brun saus» – det vil si kjøttkaker, stek, og lignende. I mange hager blir ripsbusken stemoderlig behandlet – rips er jo altfor surt å spise au naturel, eller hva? Om du ikke har rips selv, kjenner du sikkert noen som har rips de velvillig deler med deg. Kanskje de bare blir glad for at noen faktisk bruker bærene? Så; på med forklet og gjør deg klar til å lage ripsgele. Fremgangsmåten får du her:

OPPSKRIFT:

1 kg rips

2-3 dl vann

ca 9 dl sukker

pict0072.jpg

Etter plukking må bærene renses og skylles. Siden vi lager gele, trenger vi ikke plukke bærene av de små grenene, men vi fjerner blader, rusk og rask, og ser til at ingen insekter blir med i gryten…

pict0073.jpg

Kok opp vann og kok bærene i ca 10 minutter.

pict0075.jpg

Slik ser det ut etterhvert…

pict0079.jpg 

Hell saften i en fancy silepose eller bruk min hjemmesnekrede løsning; legg et gammelt men rent håndkle i et dørslag som du setter høyt over gryten (støttet av et par kjøkkenredskap eller lignende). La saften dryppe godt av mens du drikker en kopp te.

pict0081.jpg 

Mål opp saften og hell den i syltekjelen. La den koke i 3-5 min., og rør inn sukkeret litt etter litt. Kok opp langsomt til saften tykner – ca 10-15 min. Ta prøver underveis ved å dyppe en skje i saften. Om dråpene faller tungt, er geleen klar. Skum godt og ta bort hinnen som dannes på overflaten.

pict0084-1.jpg 

Fyll geleen i varme, tørre og RENE glass. Geleen skal fylles til randen. Nå gjenstår bare å lage mors kjøttkaker…😉