2-sokkemodeller.jpg

Blå modell:

Garntype: f.eks Sandnes fritidsgarn, Gjesdal topp t tå

Pinnenr: 6  /  Strikkefasthet: 14m glstrikk=10 cm

størrelser: 3/5, (7/9), 11/14, (dame)

Legg opp 26(28)30(30)   masker på str.p. nr.6 eller 6,5. Str vrangbord 3 omg. før du strikker 10 rader med perlestrikk. Perlestrikk: RAD1: 1 r , 1 vr ut omg. RAD 2: 1 vr, 1 r omg ut – fortsett slik 8 omg til. Str vrbord 1 r, 1 vr til arbeidet måler ca. 10(11)13(16 )cm, eller ønsket lengde før hæl

Sett så m på 1 og 4 p på 1 pinne til hælen= 13(14)15(15). Ryk tråden og start omg i starten av hælpinnen. Str glattstrikk over disse maskene i ca 4(5)6 (6)cm; ta hele tiden første m løst av = kjeden. Slutt m en pinne fra vrangen.

Hælfelling: forts. i glstrikk og str forbi 1 maske på midten, str 2 r smn, 1 r snu. Ta første m løst av og sett på p.. Str 1 m forbi midten, ta 1 m vr. løs av p med tråden foran arb., str 1 vrog trekk så den løse m over, str 1 vr, snu. Ta den første m løs av og str til m før hullet der du snudde sist; str så m før og etter hullet r smn, 1 r , snu.Ta den første m  på p løst av og str til m før hullet, ta den neste m vr løs av p m tråden foran arbeidet, 1 vr, trekk så den løse m over, 1 vr, snu. Forts. slik til alle m utenfor hullet er felt i hver side. Plukk så opp 4(4)6(6) m langs kjeden i hver side. Fordel hælm på 2 pinner og beg, omg. midt under foten.

Nå strikkes rundt over alle m. med vrbordstr på oversiden (p 2 og 3) og glstr på undersiden (p 1 og 4). Fell samtidig 1m i hver side av den glstr delen på hver 2.omg  til det er 26(28)30(30) m på pinnene igjen. Strikk til foten måler 13(15)17(22) cm, eller ønsket lengde før tåfelling. (Sokken passer når lenden går litt forbi tuppen av lilletåen.)

Tåfelling: str nå i glstr over alle m samtidig som du feller slik i slutten av p nr. 1 og 3: strikk til det står 3 m igjen på p, str 2 r smn, 1 r. I begynnelsen av p nr. 2 og 4 felles slik: str 1r, 2 m vridd r smn, str så glstrikk ut p. Fell på dette viset annenhver omg 3 g og så hver omg til det står igjen ca. 6(4)6(6) m. Ryk tråden og trekk den gjennom resten av maskene.

Disse sokkene er fine å bruke som tøfler. For å gjøre dem mer sklisikre kan du dekorere dem med pop-up liner på sålen. Pop-up linere fåes i hobbybutikker og kommer i mange farger. Jeg lager helst prikkemønstre i samme farge som sokken, men har også f.eks skrevet navnet til personen som skal få sokkene i pop-up liner.